Stop falsurilor: produse italieneşti Made in Romania!

Românii sunt păcăliți zi de zi cu produse care au denumiri italienești, dar care sunt fabricate după o rețetă diferită de cea originală. De asemenea, numeroasele restaurante cu nume italienesc au în meniu mâncăruri specifice din Peninsulă, preparate în stil pur românesc. Numai cunoscătorii își dau seama că este vorba de falsuri. Că, de exemplu, în salata caprese unii pun mozzarella pentru pizza în loc de mozzarella potrivită. „Piazza Romana” vă invită să vă alăturați în campania „Stop falsurilor!”. Cine încearcă să păcălească, fie el comerciant, fie patron de restaurant, trebuie să fie demascat și va avea de ales între a-și corecta atitudinea și a ieși din afaceri.
O altă categorie de întreprinzători care își bat joc de români e formată din acei intermediari (le putem spune și „bișnițari”) care importă produse din Italia și le vând aici la preț triplu. De exemplu, un borcan cu sos pentru paste (oricare, nu contează ce fel de sos este sau cine îl produce) poate fi cumpărat din magazinele românești la un preț de aproximativ 3 euro, în timp ce în „la raft” în Italia costă 1 euro.

O poveste relevantă

Iată o poveste relevantă apărută în „Bucătăria pentru toţi”, de anul trecut: „Am intrat într-un magazin cu specific italian situat pe una dintre străduţele ce fac legătura între bulevardele Dorobanţi şi Floreasca, atras fiind de amenajarea interioară. De excepţie! Însă când am pus mâna pe o punguţă de roşii uscate, nu cred să fi avut mai mult de 100 de grame, orice entuziasm m-a părăsit. Mi-am zis că este de ultra calitate, cultivate în agricultura biologică, dar le-am pus la loc. M-am mai învârtit printre rafturi ca să constat că orice borcănel de 100 g cu pastă pentru bruschetta, de exemplu, costă 45 de lei. Iarăşi mi-am închipuit că sunt obţinute din caviarul măslinelor, din vreun soi de care nici nu am auzit, care creşte doar în vârful Alpilor italieni. Însă tot muntele de bunăvoinţă mi s-a năruit când am văzut preţul parizerului Mortadela – 107 lei/kg! Adică un aliment care în Italia costă destul de puţin este vândut aici la preţ de prosciutto crudo. Am ieşit val-vârtej”.

Asta nu e mozzarella, e o glumă proastă

Revenind la produsele falsificate, putem da exemplul mozzarellei. O companie producătoare de brânzeturi și alte lactate, al cărei nume începe cu „De” și se termină cu „o” a intrat în hypermarketuri cu un produs căreia îi spune „mozzarella”, dar care este un caș ordinar, fără nicio legătură cu gustul adevărat. Și nu este unicul caz. Opt din zece producători nu vând mozzarella, ci doar o glumă proastă. Aceasta este problema produselor italienești „made in Romania”.
Vorbeam mai sus despre diferența care ar trebui făcută între mozzarella pentru pizza și mozzarella care ar trebui sa fie folosită la salata caprese. Un bucătar italian i-a șocat pe chelnerii dintr-un restaurant cu pretenții când, mergând să mănânce acolo, a refuzat salata, făcând această observație.

Nu vrem imitații la preț de produs original

Tot ce cerem este ca produsul să ne fie vândut la prețul corect. Dacă este o imitație, să nu coste cât costă produsul original în Italia sau chiar mai mult. Nu putem avea pretenția să cumpărăm cu bani puțini un aliment a cărui producere necesită perioade mari de timp și procedee costisitoare. Este cazul produselor bio veritabile. De aceea, când vedeți eticheta „bio” asociată cu un preț mai mic decât ar fi normal, este bine să fiți atenți. Am prezentat cazul lui Marco Grassi, un producător italian de la Câmpulung Moldovenesc, care ne-a declarat: „Pe piața din Iași suntem două firme care vindem produse sută la sută bio. Bineînțeles, avem prețuri mai mari decât cei care vând mezeluri cu chimicale. Lumea vine, se uită, apoi cumpără de la ceilalți”.

Atentat la imaginea Italiei

Produsele „Made in Italy” reprezintă cel mai bun ambasador al Italiei în lume. Astfel, falsificarea lor reprezintă un adevărat atentat la imaginea acestei țări.
„Festivalul italian” este unul dintre evenimentele care luptă împotriva pirateriei prin diversele promoții organizate în hypermarketuri precum Metro sau Real. Agenția pentru promovare externă și internaționalizarea întreprinderilor italiene, fostă ICE, a făcut și în acest an o propagandă bună produselor veritabile.
“Produsele agroalimentare şi bucătăria italiană reprezintă, alături de patrimoniul artistic şi de stilul de viaţă italian, una din caracteristicile care definesc cel mai bine cultura şi frumuseţea ţării noastre. Sectorul agroalimentar este de fapt unul din principalele sectoare economice din Italia, fiind poziţionat pe locul doi, după sectorul metal-mecanic. Pentru a avea o idee asupra dimensiunii producţiei agroalimentare italiene precizăm că valoarea acesteia este echivalentă cu valoarea PIB-ului României.
Una din caracteristicile societăţilor italiene care aparţin acestui sector este aceea de a fi puternic orientate către export; peste 17% din producţia aferentă este destinată exportului.
Iată principalele motive pentru care Institutul Italian de Comerţ Exterior acordă întotdeauna o atenţie deosebită activităţilor promoţionale din sectorul agroalimentar”, declara dl. Mario Iaccarino, directorul acestui institut.

În anul 2011, schimburile economice dintre România şi Italia au avut o valoare de 12,01 miliarde de euro. România a importat din Italia mărfuri în valoare de  6,23 miliarde de euro, în timp ce exporturile României către Italia au însumat  5,78 miliarde de euro.

Conform datelor publicate de Institutul Italian de Statistica (ISTAT), principalele produse agro-alimentare exportate de Italia către România în perioada de referinţă au fost: legume-fructe (64,1 milioane de euro), carne şi preparate din carne (27,0 milioane de euro),  dulciuri şi produse de patiserie (23,0 milioane de euro), cafea (20,3 milioane de euro), peşte şi conserve de peşte (17,1 milioane de euro). S-au înregistrat, de asemenea, valori importante şi la importul din Italia de conserve şi sucuri din legume şi fructe (15,1 milioane de euro), vin (9,2 milioane de euro). Italia s-a confirmat ca primul furnizor de paste făinoase (5,6 milioane de euro) şi ulei de măsline (5,7 milioane de euro).  

„Sunt câteva zeci de restaurante cu nume italienesc în Bucureşti, dar, de fapt, nu există niciun restaurant italian în adevăratul sens al cuvântului. Ca să fie restaurant italian, ar trebui să aibă măcar un bucătar italian, sau care să fi lucrat şase ani în Italia, iar 80 la sută din ingrediente trebuie să fie aduse din Italia. Specificul nu înseamnă numai mâncare, ci de la preluarea clientului din uşa şi ducerea la masă, până la servicii în cele mai mici detalii”, Pierluigi Maniero – membru al A.I.S. ( Asociaţia Italian Sommelier), al ONAG (Asociaţia Naţională a Brânzeturilor), al ONAV(Asociaţia Naţională a Vinurilor), al F.I.C. (Federaţia Italiană a Bucătarilor)

Să spunem „STOP” bătăii de joc

Scrieți-ne la adresa victor.partan@ufficio.ro dacă depistați produse italienești contrafăcute, dacă vă loviți de prețuri exagerate atunci când vreți să cumpărați produse italienești, dacă vă sunt servite mâncăruri cu denumire italienească preparate după rețete românești etc. Luptați alături de noi contra falsurilor și contra bătăii de joc!

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Nr. 19 iunie 2012 și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Stop falsurilor: produse italieneşti Made in Romania!

  1. Buna ziua.Sunt perfect de acord cu Dv.Am un restaurant in Focsani cu specific italian,deschis in 2010 in care ingredientele sunt 70-80%aduse din Italia,am un bucatar italian si un ajutor de bucatar cu o experienta de 15 ani in bucataria italiana.Denumirea de restaurant italian trebuie sa fie protejata de Camera di Comercio Italiana la Bucuresti prin acordarea unei targhete doar celor care care folosesc intr-un procent foarte ridicat produse din Italia in acest fel consumatorul final sa poata fi protejat de cei care doar folosesc numele Italia.Sunt perfect de acord cu Dl.Grassi deoarece ma confrunt cu aceeasi problema pe productia de porchetta si preparate italiene.
    Cu respect Vranceanu Neculai.www.ilpiacere.ro-restaurant IL PIACERE,www.delpapa.ro- Porchetta.

    • hogas mihai zice:

      Buna ziua. Sunt de acord cu acest articol. Este o strada lunga si va fi nevoie de timp si multa profesionalitate din partea producatorului si a vanzatorului. Sunt in italia de 10 ani sunt profesor pentru pizzari si de 2 ani fac consulenta pentru pizzerii.Sa nu crediti ca in Italia clientul este bine informat. Cati pizzari, bucatari ati intalnit care vau prezentat produsul lor.Ce tip de faina, tip de aluat, care este diferenza dintre mozzarella si fiordi late, cum se pregateste o pasta de calitate etc…nu depinde de client. Lipseste profisionalitate. Nu ajunge sa stii sa muncesti, Lipseste marchetingul, trebuie sa stii sa vinzi produsul tau si sa te faci cunoscut. Cu respect Mihai.va urea mult succes.

  2. ItalianShops zice:

    Buna ziua,

    De acord cu Dvs., exista prea multe site-uri care doar se folosesc de numele Italia si de fapt, ofera cu totul si cu totul altfel de produse. In felul acesta, clientii finali vor avea parte de dezamagiri si vor considera ca „toti sunt la fel” si ca nu se pot gasi produse italiene in Romania. Noi avem un magazin online si facem importuri saptamanale din Italia, deci si noi ne lovim din pacate de aceleasi probleme ca si Dvs…

    Stima,
    Mihai

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s